Meditaties voor thuis

De ademruimte

We hebben een aantal meditaties voor je online gezet. Zo kun je ervaring wat mindfulness of meditatie jou kan geven. De ademruimte is een korte meditatie door Sylvia Monten. De ademruimte oefening stelt je in staat de automatische piloot uit te schakelen en weer contact te maken met het huidige moment. Een korte oefening die je kunt doen in ca. 3-5 minuten.

Net als bij alle mindfulness-oefeningen, observeer je jezelf met mildheid.

  1. Wat ervaar je op dit moment? Richt je aandacht op je innerlijke gewaarwording. Merk op welke gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties je hebt. Breng je ervaringen in gedachten onder woorden. 
  2. Hoe is je ademhaling nu? Breng vervolgens je aandacht naar je ademhaling. Volg hoe je adem naar binnen en naar buiten stroomt door je neus of mond je longen in. Voel hoe je ademhaling je borstkas en je buik in beweging zet. Zeg eventueel langzaam in gedachten: ‘in …. uit…’, of tel het aantal ademhalingen gedurende deze stap. 
  3. Hoe voelt je lichaam nu? Terwijl je je bewust blijft van je ademhaling, richt je je aandacht op plaatsen in je lichaam waar je tijdens de oefening een reactie voelt. Stel je open voor wat je ervaart, voor je gevoelens, gedachten en gewaarwordingen. Oordeel niet over wat je voelt, observeer met een open milde houding. Alles wat je ervaart hoort op dit moment bij je en is goed.

Meditatie Benieuwd naar loslaten

Meditatie Waarneming

De meermeditatie

Je innerlijke kind